Je eerste stap richting een sterker & fitter lichaam.

  • Wat wordt er van je gevraagd

  • Waar moet je op letten

  • Wat neem je mee

  • Wat moet je eten

EEN GOED BEGIN IS HET HALVE WERK

Volg deze tips en je bent goed op weg.

Deel Deze Blog

Beste atleten,

Ten eerste wil ik even de tijd nemen om de vaak gehoorde indianenverhalen uit de wereld te helpen:

Hoewel de oorsprong van bootcamp wel degelijk is overgevlogen vanuit het Amerikaanse leger, wil dit niet zeggen dat bootcamp zoals wij die kennen hetzelfde is als de drill oefeningen uit het leger!

De meeste BOOTCAMPS zijn recreatief dus maak je zelf niet gek en laat je niet bang maken door alleen het woord bootcamp. Wij doen geen extreme oefeningen zoals: tijgeren, door het water kruipen, met zware boomstammen sjouwen en dat na een hele dag (en nacht) niet slapen. Deze trainingen behoren echt tot defensie en dit soort trainingen zul je daarom dan ook niet snel terug vinden in de bootcamptrainingen bij sportclubs. Ik zeg bewust niet snel want er zijn bootcamp verenigingen die dit soort extreme trainingen wel aanbieden.
Bij Strong Coaching bieden we alleen recreatieve bootcamp trainingen aan: lekker buiten sporten met voldoende uitdaging maar zeker ook vol gezelligheid en teamwork.

KLEDING

Het is raadzaam om je kleding af te stemmen op het weer. Trek bij voorkeur verschillende lagen kleding aan zodat je, wanneer je het warm gaat krijgen (dit gaat gebeuren!), iets uit kunt trekken.
(Denk aan een T-shirt, een trainingsjasje en bijvoorbeeld een bodywarmer of een dun hardloopregenjasje).

Zorg dat de kleding die je aan trekt fijn en comfortabel zit, dus niet te strak zodat het jouw bewegingsvrijheid niet belemmerd. De oefeningen die je gaat doen zullen vragen om jouw maximale mobiliteit en de verkeerde kleding kan jouw mobiliteit belemmeren.
Trek schoenen aan met goed en stevig profiel zodat je tijdens de oefeningen op het natte gras (bijvoorbeeld een Mountain climb) niet weg glijdt. Heb je snel last van je enkels koop dan wat hogere schoenen, schoenen die jouw enkels in ieder geval goed ondersteunen. Denk ook aan een dempende zool zodat je knieën en rug zo min mogelijk belast worden bij spring oefeningen.
Wanneer je deze kleding tips opvolgt, ben je al voor 50% op weg naar een fijne training! Het enige wat jou nu nog rest is om te komen trainen!!

VOEDING

Er is al veel geschreven en gesproken over dit onderwerp: moet je nu wel of niet eten voorafgaand aan een training? en als je dan eet WAT moet je dan eten? We zijn hier heel duidelijk over in onze visie:

1: Als je het niet fijn vind om met een volle maag te trainen…doe het dan niet. Je eten zit je dan alleen maar in de weg en je maag klotst alle kanten op. Dit is absoluut niet fijn en kan zelfs je ademhaling verstoren.

2: Let wel op!! Wanneer je gaat sporten heb je energie nodig en om energie te kunnen leveren heb je een basis energie nodig die je uit voeding haalt. Zorg dus dat je voorafgaand aan de training wat energie tot je neemt door middel van een stuk fruit, een kleine kom kwark of een eiwitshake. Je maag zit dan niet helemaal vol maar je hebt wel energie die je kunt verbranden. Wanneer je op een lege maag traint loop je het risico om duizelig te worden of zelfs flauw te vallen.

3: Hoelang van te voren moet ik dan eten? Wij adviseren je om 1,5 tot 1 uur voordat de training start te eten. BELANGRIJK blijft: dit is een advies, het belangrijkste is dat jij blijft luisteren naar jouw eigen lichaam en dat je doet wat bij jouw lichaam past.

4: WATER? Absoluut!!! Neem een flesje water mee om af en toe een slokje te drinken. We bouwen speciale rust momenten in tijdens de training om te kunnen drinken. Zeker wanneer de zon harder, langer en intenser begint te schijnen zul je meer vocht gaan verliezen en is hydratatie super belangrijk!

TIJD

Kort maar krachtig: zorg dat je op tijd bent!!!  Dit omdat het belangrijk is dat je de volledige warming up kunt doen. Zorg daarom dat je 10 minuten voor de start van de training aanwezig bent. Je hebt dan ook even de tijd, om als je dit leuk vind, even te kletsen met je mede atleten.

DE TRAINER

De trainer(ster) bereid de training zorgvuldig voor en zorgt voor een soepel verloop van de training. We vragen jou om altijd de aanwijzingen van de trainer(ster) op te volgen, ook als dit betekent dat je even uit je comfortzone gehaald wordt.
De trainer(ster) zal je motiveren om net die extra stap te zetten. We gaan uiteindelijk  voor progressie en progressie gaat samen met uitdaging!

DE TRAINING

De training start met een warming up, daarop volgend komt de kern en de training wordt beëindigt met een cooling down. Bij Strong Coaching hebben wij er voor gekozen om  geen specifieke starters training te organiseren. Dit vanwege onze ervaring dat atleten hierdoor minder progressie maken. Binnen onze groepen train je op je eigen niveau en reguleer je zelf je eigen niveau en sport je met jouw energie van dat moment. De trainer(ster) zal je hierin begeleiden en ziet erop toe dat je niet over je grenzen gaat. Door samen te sporten met atleten van diverse niveaus stimuleer je elkaar om steeds te blijven ontwikkelen binnen de trainingen.

HOUDING

We vragen je om naar de trainingen te komen met een open houding en een positieve energie. Een dag kan soms anders lopen dan gedacht en wat is er dan fijner om die vervelende energie eruit te sporten tijdens de training? Stel jezelf open om nieuwe oefeningen te doen zodat je op verschillende vlakken vooruitgang blijft boeken: mentaal, mobiliteit, conditioneel en kracht.

Onthoudt: Het is soms beter om uit je comfortzone te stappen zodat je de weg opent naar progressie en ontwikkeling!!

De eerste keer is altijd even wennen

DAARNA WORDT HET AL SNEL NORMAAL

Schrijf je hier in voor een proefles