We weten allemaal dat dagelijkse beweging goed is voor je algehele gezondheid, en specifiek voor een gezond hart. Maar wanneer je een fulltime kantoorbaan hebt, kinderen te voeden, je huishouden draaiende moet houden, dagelijks mag genieten van lang woonwerkverkeer en duizend-en-één andere dingen te doen hebt… Dan is het vinden van de tijd én energie om op de loopband te stappen verre van van zelfsprekend.

Wanneer de “ik heb het te druk mentaliteit” de bovenhand krijgt in je leven, bedenk dan wat er gebeurt met dit drukke schema wanneer je gezondheid klappen te verduren krijgt. Je kan niet ontkennen dat je drukke levensstijl vraagt om een optimale gezondheid. Slechte voeding en het niet inplannen van tijd om te sporten zorgen ervoor dat je vatbaar bent om last te krijgen van hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht en andere serieuze gezondheidsproblemen.

Als je hier last van krijgt kunnen dit soort aandoeningen een serieuze impact hebben op je levensstijl, waardoor je schema volledig overhoop wordt gehaald – en niet op een goede manier. Lees hier meer over hoe slechts kleine aanpassingen in je routine je kunnen transformeren tot een gezond levende held waar je familie van op aan kan, voor nog vele jaren te gaan…

Vind jouw 40

Het goede nieuws is dat je die 40 minuten niet in een keer hoeft vol te maken; verschillende sessies van 10 tot 20 minuten hebben hetzelfde effect op je algehele gezondheid. Dit kan een wezenlijk verschil maken op de manier hoe je naar lichaamsbeweging kijkt. Door het op te breken in korte sessie die haalbaar en realistisch zijn, helpt dit je ook te realiseren dat fit blijven geen onwerkbare opgave hoeft te zijn. We geloven dat iedereen wel 40 minuten kan vinden. Als je een beginnend sporter bent adviseren wij nadrukkelijk om het langzaam op te bouwen in kortere sessies verspreid over de dag.

Maar al te vaak geven mensen sporten op nog voordat ze goed en wel begonnen zijn, in de overtuiging dat ze er simpelweg de tijd niet voor hebben. Maar wat doe je nu eigenlijk terwijl de wasmachine draait of de pannen op het vuur staan? Die paar minuten zijn waardevolle momenten die je kunt gebruiken om een paar squats, lunges of planks te doen. Drie oefeningen die je spieren versterken en je zichtbaar in vorm helpen. Deze huis-tuin-en-keuken oefeningen zijn uitstekend om iedere dag te doen en zo aan je veertig minuten bewegen te komen.

Volgens livestrong.com is het aanbevolen om te proberen iedere dag tussen de 30 en 60 minuten te sporten, vijf keer per week. Het 30 minuten minimum mag dan wel impact hebben als het gaat om gewichtsverlies, maar voor een betere vetverbranding en een merkbaar verschil in je gezondheid is 40 minuten of meer de sleutel.

Probeer naar je gewichten te grijpen terwijl je tv aan het kijken bent, maak een wandeling tijdens je lunch, neem de trap in plaats van de lift of parkeer net iets
verder van je bestemming. Het kan het ook waard zijn om net die tien minuten eerder op te staan dan normaal en die gewonnen minuten te besteden aan pilatus, yoga of spieroefeningen. Als je wilt werken aan spierdefinitie en versteviging van je spieren, koppel die oefeningen dan aan een activiteit. Dat helpt je eraan te herinneren een oefening te doen zodra je die activiteit voltooid hebt. Bijvoorbeeld… zodra je de kinderen naar bed hebt gebracht even een paar minuten de tijd nemen om wat squats te doen, of wanneer je de weg oversteekt even de billen aanspannen! Begin op die manier te denken en je vindt die 40 minuten in no-time.